大疫考現学
―新型コロナの資料や記録、記憶を残すための台湾・成功大学の試み(2023年5月20日)
Epidemic archaeology
-Attempts by Taiwan National Cheng Kung University to preserve materials, records, and memories of COVID-19

大疫考現学

3年ぶりの海外

台湾の台南市にある国立成功大学で、2023年5月20日~21日の2日間、「大疫考現学」という新型コロナをめぐる資料や記録、記憶を残すための試みがありました。学部学科の枠を超える授業の一つで、集中講義です。台湾の友人が紹介してくれ、ほぼ3年ぶりの外国出張、この授業に飛び入り参加しました。日本でも5月8日から、対策が本格的に緩和され、ほぼ同時期、WHOも緊急事態宣言を解除しました。2020年以来の新型コロナのパンデミックもようやく収束の段階を迎えました。新型コロナがなくなるのではなく、常在病とみなしてウイルスと「共存」するのが収束のあり方です。

成田空港から台北の桃園国際空港へ、入国に1時間ほどかかり(台湾で働くためベトナムなどからやってきた人がたくさんいました)、空港から台北市内へのMRTでは、かなりの人がマスクをつけていました。私もそれに倣って、マスクをつけました。

成功大学の試み

収束の段階を迎えたということは、いよいよ歴史学の本格的な出番ということです。折に触れて、新型コロナのパンデミックをめぐる資料や記録、記憶の「何を、誰が、どう残すか」について意見を述べてきました。パンデミックの中で蓄積された文書、写真、動画、そしてモノなどの資料や記録、また、私たちの記憶を適切に保全することが、次のパンデミックへの備えの一つであることは言うまでもありません。しかし、それらの保全と活用は容易ではありません。今後は、廃棄や忘却が一気に進むと考えられるからです。

国立成功大学の取り組みはたいへん時宜にかなったものと言えるでしょう。医学部のDept. of Medical Humanities and Social Medicine(Prof. Wang, Hsiu-Yun 王秀雲 教授)の企画で、その中心となっているのは、医学史家でしばらく前まで香港大学医学史博物館学のキュレーターをしていたDr. Wu, Yi-Jui(呉易叡)でした。授業が進む中で、ずいぶん前に、医学史博物館でお目にかかったことを思い出しました。

2日間の内容はたいへんもりだくさんでした。初めに授業の目的が説明され、次に、資料を残す実際の仕事を、医学史家で歴史系のDr.Hsu,Hung Bin(許宏彬)が、古い医院の資料を保全、活用した経験を通じて紹介してくださいました。

歴史学者は普通は資料の消費者です。しかし、整理保全という地味な作業によってはじめて資料が残り、後世の人々が利用できるのです。その意味で、「資料はあるのではなく、つくるもの」です。

一日目の会場は、国立成功大学から車で30分ほどのところにある台湾歴史博物館でした。さきほど紹介した医院の旧資料が今後展示される予定とのこと。

この博物館は、新型コロナのさまざまな資料を収集、保存する作業を開始しています。午後には、博物館の見学とともに、キュレーターの曾婉琳さんから、現在進行中の新型コロナ関係の資料をどのように残そうとしているのかについての有意義なレクチャーがありました。

モノを残す

今回の授業の内容の一つは、参加した学生さんが感染症の歴史学や博物館の活動を学び、コロナのパンデミックを象徴するモノを一つ持ち寄り、説明することでした。学生さんはそれぞれ身近なモノを持ち寄りました。参加したのは約10人ほど、必ずしも歴史学が専門という人たちばかりではありません。その後、そうしたモノをもとに、科学技術や社会などの切り口から、今回のパンデミックを象徴するキィ・ワードを出し合って話し合いを進めました。

 

オンライン・ミュージアム

2日間の授業は、専門家からの知見の提供、見学と同時に、参加した学生さんたちの実習が重要な要素でした。資料のデジタル化の方法も学びます。その成果は、今後、オンライン・ミュージアム(線上博物館)として、広く公開されるとのことでした。

新型コロナのパンデミックをめぐる資料、記録や記憶の「何を、誰が、どう残すか」は、現在私が直面している大きな課題です。今回のセミナーに参加して、多くのことを学び、また、一つの方向性が見えてきた気がしました。

何を、誰が、どう残すか」という課題を考えると、私が、資料を選択し、それを活用するための努力をすることと思いがちです。しかし、今回の試みは、学生さんの協力を得て、資料をデジタル化し、オンラインミュージアムにして、広く社会に向けて資料を収集保全する活動を進めるものでした。専門家がサポートし、広く市民がそれに参加する可能性を示唆しています。

久しぶりの外国、台湾でしたが、たいへん大きな収穫のあった数日でした。参加をお許し下さり、また、さまざまなサポートしてくださった国立成功大学の皆さんに深く感謝します。王政中さん、いろいろ助けて下さり、有難うございました。同様のセミナーを日本でもぜひ開催したいと考えています。(2023年5月28日、飯島渉)

Epidemic archaeology
-Attempts by Taiwan National Cheng Kung University to preserve materials, records, and memories of COVID-19

First time to go abroad in 3 years

There was an attempt to preserve the materials, records, and memories surrounding COVID-19, called “Epidemic archaeology,” at National Cheng Kung University in Tainan, Taiwan, on May 20-21, 2023. It is one of the classes that transcends the boundaries of the departments and is an intensive course. A friend in Taiwan introduced me to this class, and I jumped into this, my first business trip abroad in almost three years. In Japan, countermeasures have been eased in earnest since May 8, and at about the same time, WHO lifted the state of emergency declaration; the pandemic of COVID-19 since 2020 has finally reached the stage of convergence. The way of convergence is not to eliminate the corona virus, but to regard it as an endemic disease and “coexist” with the virus.

From Narita Airport to Taipei’s Taoyuan International Airport, it took about an hour to enter the country (many people came from Vietnam and other countries to work in Taiwan), and on the MRT from the airport to Taipei City, quite a few people were wearing masks. I followed suit and wore a mask.

Successful University Attempts

The fact that we are now in the convergence phase means that it is finally time for historiography to come. From time to time, we have expressed our opinions on the “what, who, and how to preserve” the documents, records, and memories surrounding COVID-19. It goes without saying that the preservation of documents, photos, videos, and objects accumulated during the pandemic, as well as our memories, is one way to prepare for the next pandemic. However, it is not easy to preserve and utilize them. This is because it is believed that in the future, disposal and forgetting will proceed at a rapid pace.

 

The initiative of the National Cheng Kung University is very timely. Organized by the Dept. of Medical Humanities and Social Medicine(Prof. Wang, Hsiu-Yun) and led by Dr. Wu, Harry Yi-Jui, a medical historian, who had participated in the research work at the Hong Kong Museum of Medical Sciences while working at the University of Hong Kong. As the class progressed, I recalled meeting him at the Museum of the History of Medicine a long time ago.

The content of the two-day course was very rich. Firstly, the purpose of the class was explained by Dr. Wu, and then Dr. Hsu, Hung Bin, a medical historian, introduced the actual work of preserving materials through his experience of preserving and utilizing old clinic materials.

Historians are usually consumers of materials. However, it is only through the task of organizing and preserving the materials that they remain and can be used by future generations. In this sense, materials are not something that exist, but something that should be created.

The venue for the first day was the National Museums for Taiwan History, a 30-minute drive from National Cheng Kung University. The old documents of the clinic I mentioned earlier are scheduled to be exhibited in the future.

The museum has begun the process of collecting and preserving various materials related to COVID-19. In the afternoon, along with a tour of the museum, curator Zeng Eunlin gave a excellent lecture on how the museum is trying to preserve materials related COVID-19, which is currently underway.

To collect a meterila

One of the contents of this class was for the students to learn about the historiography of infectious diseases and museum activities, and to bring one object that symbolized the COVID-19 pandemic and explain it. Each student brought an object that was familiar to them. About 10 students participated, not all of them in historiography. Afterwards, based on the objects, the students discussed the key words that symbolize the pandemic from the perspectives of science, technology, and society.

Online Museum

An important component of the two-day class was the training of the students, as well as the insights provided by the experts and the observation. Students also learn how to digitize materials. The results of the project will be made widely available to the public as an online museum in the future.

“what, who and how to preserve” of the materials, records and memories surrounding COVID-19 is a great challenge I am currently facing. I learned a lot from attending this seminar, and I also felt that I have found one direction to go.

When I think of the issue of “what, who, and how to preserve,” I tend to think of it as selecting materials and making an effort to make use of them. However, this attempt, with the help of students, was to digitize the materials, turn them into an online museum, and promote activities to collect and preserve the materials for the wider public. It suggests the possibility of having a wide range of citizens participate in it, supported by experts.

It has been a long time since I was in Taiwan, but it was a very fruitful few days. I would like to express my deepest gratitude to everyone at National Cheng Kung University for allowing me to participate and for all their support. Thank you very much, Mr. Wang Zhengzhong, for all your help and support. We are very much looking forward to holding a similar seminar in Japan. (Wataru Iijima, May 28, 2023)